“University for a day program”:

action of social responsibility and inclusion

Authors

  • Alan Vinicius Assunção Luiz Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brasil, Universidade de São Paulo - USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP. Ribeirão Preto, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0003-3644-3981
  • Natássia Condilo Pitta Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brasil, Universidade de São Paulo - USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP. Ribeirão Preto, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0003-0098-3310
  • Jennifer Thalita Targino dos Santos Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brasil, Universidade de São Paulo - USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP. Ribeirão Preto, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0003-1733-5790
  • Carlos Alexandre Curylofo Corsi USP, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brasil, USP, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - Ribeirão Preto -FMRP, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0002-2983-1436
  • Paulo Victor Borges Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brasil, Universidade de São Paulo - USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP. Ribeirão Preto, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0002-3037-8683
  • Maria Verônica Ferrareze Ferreira Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brasil, Universidade de São Paulo - USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP. Ribeirão Preto, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0002-1152-9538
  • Angelo Alves Ferreira Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brasil, Universidade de São Paulo - USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP. Ribeirão Preto, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0003-4858-4271
  • Talita Morais Fernandes USP, Escola de Educação Física e Esporte de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brasil, USP, Escola de Educação Física e Esporte de Ribeirão Preto - EEFERP. Ribeirão Preto, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0002-1916-6348
  • Herbert Alexandre João USP, Instituto de Física de São Carlos, São Carlos SP , Brasil, USP, Instituto de Física de São Carlos - IFSC. São Carlos, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0001-6151-9947
  • Ana Paula Morais Fernandes Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto SP , Brasil, Universidade de São Paulo - USP, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - EERP. Ribeirão Preto, SP - Brasil. http://orcid.org/0000-0001-5998-4380

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762-20210021

Keywords:

Education, Primary and Secondary, Education, Higher, Higher Education Institutions, Students, Universities, Community-Institutional Relations

Abstract

Introduction: actions to bring public high school students closer to public universities are essential to facilitate the academic transition and encourage student enrollment and permanence. Such actions still present visiting students with the possibilities inherent in the qualified academic
environment and provide opportunities and new thinking about their personal and professional future. Objective: to report the activities of the University for a Day Program (EERP-USP), which are characterized as actions of social responsibility and university inclusion. Method: descriptive
study, type of experience report, of university extension actions for public high school students, obtained from the analysis of a pre-existing database. Results: in the period from March to November 2019, the University for a Day Program received 426 high school students from public
schools in Ribeirão Preto-SP and region, the majority being female (64%) and with an average age of 17 years old. Of the total number of project participants, six obtained approvals in the selection process of the Fundação Universitária para o Vestibular (FUVEST) for admission to the University of São Paulo. Conclusion: the results reveal the social character of inclusion with a positive impact
as a university extension action.

References

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Published

2021-09-03

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
“University for a day program”: : action of social responsibility and inclusion. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2021 Sep. 3 [cited 2025 Oct. 9];25(1). Available from: https://periodicos-des.cecom.ufmg.br/index.php/reme/article/view/55006

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