MATHEMATICS AND CINEMA THROUGHOUT 25 YEARS: SOME INTERPRETATIONS

Authors

  • Vanessa de Paula Cintra Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Rafael Peixoto Universidade Federal do Triângulo Mineiro
  • Victor Dourado Coelho Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Keywords:

tecnologias, digital media, cinebiographies, movies, Mathematics

Abstract

The paper consists of a qualitative research that aims to analyze cinematographic works that explore Mathematics in their plots. To do so, we sought to understand the origin and development of media as information technology tools, in order to trace back the establishment of cinema as a storytelling mechanism – also recognizing its functionalities. After refined searches on the internet, we found 23 movies that feature scientists’ concepts and/or stories in the realm of Mathematics, released in a 25-year interval (between 1997 and 2021). These movies were viewed, classified and analyzed according to three categories: Mathematics as background; Mathematics as a narrative tool; and mathematicians. The analysis brings a variety of mathematical approaches and references, and, as a result, we concluded that watching fictional stories, as well as those based on real events, can help us to better understand who the mathematical revolutionaries portrayed were and/or how Mathematics can interconnect with the cinematoghapic art, building engaging narratives while also demonstrating the versatility of this area of knowledge.

 

Author Biographies

  • Vanessa de Paula Cintra, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Uberlândia (2007), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010) e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2014). É pesquisadora do GEPEMI (Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática Inclusiva) (UFTM) e membro do grupo de pesquisa Épura (Unesp). Desenvolve pesquisas sobre o uso de tecnologia da informação no ensino e aprendizagem da matemática, formação de professores e educação matemática para estudantes com necessidades especiais. Atualmente é docente da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM.

  • Rafael Peixoto, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal de Uberlândia (2004), mestrado em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP (2007), e doutorado pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP (2011). Atualmente é docente da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM.

  • Victor Dourado Coelho, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Graduando do curso de Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Atuou no Programa de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), na modalidade Iniciação à Docência, da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, vinculado ao subprojeto Matemática no período de 2020 a 2022. Desempenhou a função de monitor concursado na disciplina Cálculo Diferencial e Integral I do curso de Graduação em Licenciatura em Matemática da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, no período de Abril a Julho de 2021, correspondente a um semestre letivo. Atualmente é membro do PET Matemática da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Pesquisador da área de Educação Matemática.

Published

2024-02-16

Issue

Section

Seção temática: cinema e educação

How to Cite

MATHEMATICS AND CINEMA THROUGHOUT 25 YEARS: SOME INTERPRETATIONS. (2024). Educação Em Revista , 40(40). https://periodicos-des.cecom.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/45795

Similar Articles

1-10 of 34

You may also start an advanced similarity search for this article.