THE TEACHING INITIATION SCHOLARSHIP INSTITUTIONAL PROGRAM: IS IT A FAVORABLE CONTEXT FOR DEVELOPING THE REFLECTION CAPACITY?

Authors

  • Maria Gracilene de Carvalho Pinheiro Universidade Pitágoras - UNOPAR
  • Diego Fogaça Carvalho Universidade Pitágoras UNOPAR
  • Fátima Aparecida da Silva Dias Universidade Pitágoras UNOPAR

Keywords:

Teachers Initial Formation, PIBID, Teacher professional development, Reflection.

Abstract

The study described in this text is a research cut of Postdoctoral in Methodologies for Teaching Languages and their Technologies, that aims producing knowledges – references regard the future teachers professional development in the Teaching Initiation Scholarship Institutional Program (PIBID) context, in which participate professors, project coordinators in the university where the PIBID is institutionalized; teachers under formation, Graduation students; and supervisor teachers from public Basic Education schools. Based on the referrals that support the researches developed by the authors, it is assumed as professional teaching development the process wherewith the teacher develops, among other competencies, the knowledges for teaching; and the capacity for reflecting over the practice. In this context, the purpose is discussing if the PIBID sets up in a context favorable for developing the future teacher reflective capacity, in this case, the Pedagogy student. For that, it was analyzed information related to experiences lived by a Program participant. In terms of results, based on the assessed, analyzed and discussed information it was evidenced that the PIBID, as it was institutionalized, brought favorable implications to the teacher´s personal and professional reflective capacity development process, providing context for professional development. Highlighting, in this process, the coordinators central role, once they are directly responsible for the under-formation teacher professional development, in all aspects, and regarding the reflection quality developed by them.

Author Biographies

  • Maria Gracilene de Carvalho Pinheiro, Universidade Pitágoras - UNOPAR

    Doutora em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo - UNIAN. Realizou estágio sanduíche no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa – Portugal. Foi orientada, no Brasil, pela Profa. Dra. Angélica da Fontoura Garcia Silva e, em Portugal, pela Profa. Dra. Lurdes Serrazina. Desenvolve pesquisas na área de formação de professores, com foco, especialmente, nas possibilidades formativas em termos de desenvolvimento profissional docente e conhecimento profissional para o ensino de Probabilidade nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Pertence ao grupo de pesquisas do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu de Educação Matemática da UNIAN-SP, coordenado pelo prof. Dr. Ruy Pietropaolo. Pós-doutoranda do Programa Stricto Sensu Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias, UNOPAR-Londrina. Atuou como professora substituta no curso de Matemática da UFGD – MS.

  • Diego Fogaça Carvalho, Universidade Pitágoras UNOPAR

    Possui graduação em Matemática pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (2008), mestrado (2012) e doutorado (2016) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Também realizou seu estágio pós-doutoral na mesma universidade que concluiu o doutorado (2017). Atualmente, é professor permanente nos Programas de Mestrado em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Unopar e Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Anhanguera -- Uniderp. Seus principais interesses de pesquisa se centram nos seguintes temas: Formação de Professores, Análises Qualitativas, Inovações tecnológicas no processo de ensino e aprendizagem e Ensino Híbrido.

  • Fátima Aparecida da Silva Dias, Universidade Pitágoras UNOPAR

    Pós-Doutorado em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias pela Universidade Norte do Paraná, Doutora e Mestre em Educação Matemática pela Universidade Bandeirante e Anhanguera, na linha de pesquisa Formação de Professores que Ensinam Matemática com projetos de pesquisa na área de Formação Continuada, Tecnologias Digitais na Educação, Metodologia de Ensino e Educação a Distância. Graduada em Matemática, Ciências Físicas e Biológicas e Pedagogia. Especialista em Informática Educativa pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES. Docente no Ensino Superior na Fundação São Paulo e Pontifícia Universidade Católica - PUC no curso de Pós-graduação Tecnologias Interativas Aplicadas à Educação e no Centro Universitário - SENAC, Fundação São Paulo. Atuou como diretora do departamento de criação e produção de recursos didáticos e tecnológicos para implementação de cursos em educação a distância.

Published

2021-04-30

How to Cite

THE TEACHING INITIATION SCHOLARSHIP INSTITUTIONAL PROGRAM: IS IT A FAVORABLE CONTEXT FOR DEVELOPING THE REFLECTION CAPACITY?. (2021). Educação Em Revista , 37(1). https://periodicos-des.cecom.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/20576

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