Child-performer without early education

Observations of the documentary mother in a year of pandemic life

Authors

  • Taís Ferreira UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.33103

Keywords:

child-performer, early childhood , education, pandemic, maternity, pedagogical documentation

Abstract

This paper talks reflexively about the daily performances of a very young child during a year of pandemic, social isolation and closed early childhood schools. The journey, which goes from home to abroad, passing from the interactions of an unusual world to a common world and crossed by an animal-becoming, was widely documented by the mother, a researcher in the arts and childhood. Thus, when narrating the child-performer, contemporary childhood education, the notions of childhood and an aesthetics of learning processes are problematized with the child as the protagonist, as well as the immense lack of construction of an ethics of conviviality in the formation of a subject.

References

HARTMANN, Luciana e GASPERIN, Luiz Eduardo. A criança protagonista: propostas de transformação do espaço-tempo escolar em uma escola de Educação Infantil. Rascunho - Pesquisa em Artes Cênicas, Uberlândia (UFU), v. 5, n. 3, 2018. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/43429/24968

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens – O jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1971.

FABIÃO, Eleonora. Programa performativo - o corpo-em-experiência. ILINX - Revista do LUME, São Paulo (UNICAMP), n.4, 2013. Disponível em: https://www.cocen.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/article/view/276

FERREIRA, Taís. Minicontos da Tati, Tatá, Tís, Tisoca. Porto Alegre: Mediação, 2014.

FOCHI, Paulo S. A documentação pedagógica como estratégia de construção do conhecimento praxiológico. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo (USP): 2019 [Tese de doutorado]. 346p Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-25072019-131945/publico/PAULO_SERGIO_FOCHI_rev.pdf

GOMES, Paola Basso Menna Barreto. Devir-animal e educação. Educação & Realidade, Porto Alegre (UFRGS), v.27, n. 2, 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25916

JUNQUEIRA FILHO, Gabriel. Múltiplas linguagens na educação da infância: protagonismo compartilhado entre professor, crianças e conhecimento. In.: FLORES, M.L.r E ALBUQUERQUE, S.S. Implementação do Proinfância no RS. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015. p.127-40. Disponível em: https://editora.pucrs.br/edipucrs/acessolivre/Ebooks//Pdf/978-85-397-0663-1.pdf

LARROSA, Jorge Buendía e DE LARA, Nuria Pérez (orgs.). Imagens do outro. Petrópolis: Vozes, 1998.

MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. Educação & Realidade, Porto Alegre (UFRGS), v.35, n. 2, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/11444/9447

MASSCHELEIN, Jan e SIMONS, Marteen. Em defesa da escola – Uma questão pública. São Paulo: Autêntica, 2013.

ROUSSEL, David e CUTTER-MAKCENZIE, Amy. Uncommon Worlds: Toward an Ecological Aesthetics of Childhood in the Anthropocene. In.: A. Cutter-Mackenzie et al. (eds.), Research Handbook on Childhoodnature, Springer International Handbooks of Education, 2018. https://doi.org/10.1007/978-3-319-51949-4_88-1

RANGEL VIEIRA DA CUNHA, Susana. Como vai a arte na educação infantil? REVISTA APOTHEKE, Florianópolis (UDESC) v.5, n.3, ano 5, 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/16827/11114

Published

2021-12-13

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

Child-performer without early education: Observations of the documentary mother in a year of pandemic life. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 213–244, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.33103. Disponível em: https://periodicos-des.cecom.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33103. Acesso em: 7 oct. 2025.

Similar Articles

1-10 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.