Sound and Movement in Performance Studies and Practices
propositions for an atavistic body
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.20661Keywords:
Performance Art, Corporeality, InterartsAbstract
In this paper we present experience reports in Teaching/Learning Performance Art processes, comparing reports of expressive sound and movement practices, carried out in creative processes (hybrid practices – interarts) arranged by professors who work in visual arts courses, in renowned Brazilian public universities. Our main goal is to corroborate with lecturing in the field of visual arts, suggesting some approaches that take the body as a basis, in the work of configuring images, sounds, movements and their records, activating the atavistic body qualities that inhabits us. Concept that can help us to appoint the “wild” atavisms powerfully established that were dormant in the colonized and westernized corporealities of our contemporaneity.
References
AGRA, Lucio. Fora do Mapa, o Mapa - performance na América Latina em dez anotações. ARS (São Paulo) [online]. 2016, vol.14, n.27, pp.135-148. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/ars/article/view/117627/116450> acesso em 07/01/2020.
AGRA, Lúcio. Entrevista – Lúcio Agra.Mostra Perplexa, 2018. Disponível em: <https://mostraperplexa.wordpress.com/category/pesquisa/ensino-da-pratica-da-performance-na-universidade/lucio-agra/> acesso em 03/01/2020.
AQUINO, Fernando. MEDEIROS, Maria Beatriz de (org.). Corpos Informáticos. Performance, corpo, política. Brasília: Editora do Programa de Pós-graduação em Arte, UnB, 2011.
ARROYO, Margarete; LUCAS, Maria Elizabeth; STEIN, Marília; PRASS, Luciana, Entre congadeiros e sambistas: etnopedagogias musicais em contextos populares de tradição afro-brasileira. Revista da Fundarte, Montenegro, RS, v. 3, n.5, 2003. p. 4-20.
BECKER, Howard S. Mundos da Arte. Trad. Luís San Payo. Lisboa: Livros Horizonte, 2010.
BLACKING, John. How Musical Is Man? Londres: Faber & Faber, 1976.
BOLOGNE, Jean Claude. História do pudor. Trad. Telma Costa. Rio de Janeiro: Elfos Ed.; Lisboa, Portugal: Teorema, 1990.
CARLSON, Marvin. ‘Performance de Cultura: estratégias antropológicas e etnográficas’. In: Performance: uma introdução crítica. Trad. Thaís F. N. Diniz e Ma. Antonieta Pereira. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.
CASTELLO BRANCO, Lúcia. O que é erotismo. São Paulo: Brasiliense, 1984.
CLARK, Lygia. Lygia Clark. Belo Horizonte, s/d. Disponível em: <http://www.lygiaclark.org.br> Acesso em 19 de Jun. 2018.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Ed. Escuta, 1998.
DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Felix. Devir-intenso, devir-animal, devir-imperceptível. In: Mil Platôs, v.4.São Paulo: Editora 34,2012
DEWEY, Jhon. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DUCK, Kate. Kate Duck. s/d. Disponível em: <http://katieduck.com/> acesso em 03/01/2020.
FERREIRA, Larissa. MEDEIROS, Maria Beatriz de. Peformance: uma aula.In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 22, Ecossistemas Estéticos, 2013, Anais [...] Belém: Universidade Federal do Pará, 2013.Disponível em: <http://www.anpap.org.br/anais/2013/ANAIS/comites/pa/Maria%20Beatriz%20de%20Medeiros%20e%20Larissa%20Ferreira.pdf> acesso em 26/05/2019.
FRIGERIO, Alejandro. Artes Negras: uma perspectiva afrocêntrica. Tradução Juarez Coqueiro. Estudos Afro-Asiáticos, n.23, p.175-190, 1992.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade: vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque; J. A. Guilhon Albuquerque. v.1. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. 28. ed. Petrópolis: Ed. Vozes, 2004.
GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2005.
HILL, Marcos. Entrevista – Marcos Hill. Mostra Perplexa, 2018. Disponível em: <https://mostraperplexa.wordpress.com/category/pesquisa/ensino-da-pratica-da-performance-na-universidade/marcos-hill/> acesso em 03/01/2020.
MARCUSE, Herbert. Eros e Civilização – Uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1968.
MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.
MEDEIROS, Maria Beatriz de; BRITES, Mariana. Iteração, haters e pronóia, In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 28, Origens, 2019, Cidade de Goiás. Anais [...] Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2019. Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2019/PDF/ARTIGO/28encontro______MEDEIROS_Maria_Beatriz_de_e_BRITES_Mariana_43-56.pdf?fbclid=IwAR2nE5K3ba_uggA_ddc5h1oFfrfjiA-vapIN_AThLkqSktCEJKR4HwPgYnE> acesso em 13/02/2020.
MINARELLI, Enzo. Polipoesia: entre as poéticas da voz no século XX. Londrina: Eduel, 2010.
MORIN, Edgar. Epistemologia da Complexidade. In: Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Org. FRIED, Dora. Trad. RODRIGUES, Jussara Haubert. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
NANCY, Jean-Luc. Corpus. Lisboa: Vega Passagens, 2000.
NÓBREGA, Terezinha Petruciada.Uma fenomenologia do corpo. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2010.
PENA, Brenda Marques. Poesia Sonora: história e desdobramentos de uma vanguarda poética. Belo Horizonte: Tradição Planalto, 2009.
RAJEWSKY, Irina O. Intermidialidade, Intertextualidade e “Remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: Intermidialidade e Estudos Interartes. Desafios da arte contemporânea. Thais F. Nogueira Diniz (org.). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.
RODRIGUES, José Carlos. Tabu do Corpo.2.ed. Rio de Janeiro: Achiamé, 1975.
ROLLA, Marco Paulo. Entrevista – Marco Paulo Rolla. Mostra Perplexa, 2018. Disponível em: <https://mostraperplexa.wordpress.com/category/pesquisa/ensino-da-pratica-da-performance-na-universidade/marco-paulo-rolla/> acesso em 03/01/2020.
SCHECHNER, Richard. O que é performance?. In: O Percevejo: Estudos da performance. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2003.
TAYLOR, Diana. Performance. Buenos Aires: AsuntoImpresoediciones, 2012.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas Canibais. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
ZUMTHOR, Paul. Escritura e Nomadismo:entrevistas e ensaios. Tradução de Jerusa Pires Ferreira, Sônia Queiroz. Cotia, São Paulo: Ateliê Editorial, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mamutte, Mario Geraldo da Fonseca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.