Scenic cartography
Theatrical activities in daily school life
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.21566Keywords:
School Theater, Tactical Action, Theater PedagogyAbstract
This article aims to discuss the theatrical performance as an action crossed by the events in/of the school daily life. Thus, it is proposed to discuss the school understanding it as a disciplinary institution and the unfolding of this in / from the daily life of its practitioners. To foster discussion about the theater as an action, it is presented the report of a pedagogical practice in a Municipal School of the Public Network, located in São Salvador do Tocantins (TO). Therefore, it is intended to expand the discussions around the theatrical doing in school and understand that the theater is inserted in this context, as an action in order to provoke ruptures, contributing to the tactics that occur in this place.
References
CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault: Um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Tradução de Ingrid Müller Xavier. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano 1: Artes de fazer. Tradução de Ephrain Ferreira Alves. 20. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Tradução de Roberto Machado. 27. ed. São Paulo: Graal, 2013a.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 41. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013b.
FREITAS, Alexandre Simão de. Domesticação, zoopolítica e incorribilidade... ou o devir-besta da escola em Vigiar e Punir. In: CARVALHO, Alexandre Filorde de; GALLO, Silvio (Org.). Repensar a Educação: 40 anos após Vigiar e Punir. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015. p. 71-106
GALLO, Silvio. Pensar a escola com Foucault: além da sombra da vigilância. In: CARVALHO, Alexandre Filorde; GALLO, Silvio. (Org). Repensar a educação: 40 anos após vigiar e punir. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015. p. 427-450
MARÍN-DIAZ, Dora Lilia; PARRA, Gustavo Adolfo. Da escola disciplinar às disciplinas escolares: uma retomada de Vigiar e Punir para pensar assuntos educativos contemporâneos. In: CARVALHO, Alexandre Filorde de; GALLO, Silvio (Org.). Repensar a Educação: 40 anos após Vigiar e Punir. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015. p.395-426
PUPO, M.L.S.B. Entre o Mediterrâneo e o Atlântico: uma aventura teatral. São Paulo: Perspectiva, 2005.
ROLNIK, Suely: Cartografia Sentimental, Transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 1989.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. Tradução de Cássia Raquel da Silveira. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
SILVA, Renata P. Por um teatro da escola: táticas e menoridades ao rés do chão. Tese (Doutorado). Universidade Estadual de São Paulo: Instituto de Artes, 2019.
SILVA, Renata Patrícia. Para pensar a escola como espaço teatral: o teatro como ação tática no/do cotidiano. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, [S.l.], v. 3, n. 36, p. 235-248, dez.2019. ISSN 2358-6958. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/15805>. Acesso em: 13 maio 2020.
SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais na Sala de Aula: Um manual para o Professor. Tradução de Ingrid Koudela. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
VEIGA-NETO. Foucault & a Educação. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
VIÑAO FRAGO, Antonio; ESCOLANO, Agustin. Currículo, Espaço e Subjetividade: a arquitetura como programa. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.