Scenic cartography

Theatrical activities in daily school life

Authors

  • Renata Patrícia da Silva Universidade Federal do Tocantins (UFT), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.21566

Keywords:

School Theater, Tactical Action, Theater Pedagogy

Abstract

This article aims to discuss the theatrical performance as an action crossed by the events in/of the school daily life. Thus, it is proposed to discuss the school understanding it as a disciplinary institution and the unfolding of this in / from the daily life of its practitioners. To foster discussion about the theater as an action, it is presented the report of a pedagogical practice in a Municipal School of the Public Network, located in São Salvador do Tocantins (TO). Therefore, it is intended to expand the discussions around the theatrical doing in school and understand that the theater is inserted in this context, as an action in order to provoke ruptures, contributing to the tactics that occur in this place.

Author Biography

  • Renata Patrícia da Silva, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Brasil

    Professora do curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Tocantins. Doutora em Artes, pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Pesquisadora no campo da Pedagogia do Teatro.

References

CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault: Um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Tradução de Ingrid Müller Xavier. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano 1: Artes de fazer. Tradução de Ephrain Ferreira Alves. 20. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Tradução de Roberto Machado. 27. ed. São Paulo: Graal, 2013a.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 41. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013b.

FREITAS, Alexandre Simão de. Domesticação, zoopolítica e incorribilidade... ou o devir-besta da escola em Vigiar e Punir. In: CARVALHO, Alexandre Filorde de; GALLO, Silvio (Org.). Repensar a Educação: 40 anos após Vigiar e Punir. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015. p. 71-106

GALLO, Silvio. Pensar a escola com Foucault: além da sombra da vigilância. In: CARVALHO, Alexandre Filorde; GALLO, Silvio. (Org). Repensar a educação: 40 anos após vigiar e punir. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015. p. 427-450

MARÍN-DIAZ, Dora Lilia; PARRA, Gustavo Adolfo. Da escola disciplinar às disciplinas escolares: uma retomada de Vigiar e Punir para pensar assuntos educativos contemporâneos. In: CARVALHO, Alexandre Filorde de; GALLO, Silvio (Org.). Repensar a Educação: 40 anos após Vigiar e Punir. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015. p.395-426

PUPO, M.L.S.B. Entre o Mediterrâneo e o Atlântico: uma aventura teatral. São Paulo: Perspectiva, 2005.

ROLNIK, Suely: Cartografia Sentimental, Transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Editora Estação Liberdade, 1989.

RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. Tradução de Cássia Raquel da Silveira. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

SILVA, Renata P. Por um teatro da escola: táticas e menoridades ao rés do chão. Tese (Doutorado). Universidade Estadual de São Paulo: Instituto de Artes, 2019.

SILVA, Renata Patrícia. Para pensar a escola como espaço teatral: o teatro como ação tática no/do cotidiano. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, [S.l.], v. 3, n. 36, p. 235-248, dez.2019. ISSN 2358-6958. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/15805>. Acesso em: 13 maio 2020.

SPOLIN, Viola. Jogos Teatrais na Sala de Aula: Um manual para o Professor. Tradução de Ingrid Koudela. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

VEIGA-NETO. Foucault & a Educação. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

VIÑAO FRAGO, Antonio; ESCOLANO, Agustin. Currículo, Espaço e Subjetividade: a arquitetura como programa. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

Published

2020-05-27

Issue

Section

Articles - Open section

How to Cite

Scenic cartography: Theatrical activities in daily school life. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 19, p. 146–167, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.21566. Disponível em: https://periodicos-des.cecom.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21566. Acesso em: 26 jun. 2025.

Similar Articles

1-10 of 295

You may also start an advanced similarity search for this article.