O NÃO LUGAR DA FORMAÇÃO AMBIENTAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA

REFLEXÕES À LUZ DA BNCC E DA BNC-FORMAÇÃO

Authors

Keywords:

Conteúdos curriculares, Docentes em formação, Educação Ambiental

Abstract

The occupied places by the discussions in the curriculum say a lot about the intentionality and about the interests that surround the guiding documents of Brazilian education. In view of this and based on the theoretical contribution related to complex thinking and to critical Environmental Education,  the present study  talks about the identification of the occupied place by environmental training in the Common National Curriculum Base (BNCC) and in the Common National Base for the initial and continued training of Basic Education teachers (BNCFormação), verifying, through a documentary study and in the light of the Discursive Textual Analysis,  that what in fact  delineate itself in the documents that are mentioned and  utilized as sources of analysis is a non-place for environmental training, thus converging to the silencing of the precepts of critical Environmental Education in Basic Education and Higher Education, this last one   regarding to  licentiate courses. In this sense, the results revealed that the socio-environmental discussion is  presented in a generic way in the BNCC and   made invisible in the BNC-Formação, thus demonstrating how such documents  configure themselves as instrumentalizers of a reproductive formation of the interests of the dominant order and the status quo and rooted to the simplistic and  divider paradigm of knowledge production, which makes impossible  the critical and complex perception of reality.

Author Biographies

  • Aline Lima de Oliveira Nepomuceno, Universidade Federal de Sergipe

    Doutora em Educação (PPGED-UFS-2017), mestre em Educação (PPGEduc-UFRRJ-2012), graduação em Ciências Biológicas (Licenciatura Plena) (UFS- 2009). Desempenha pesquisas junto ao Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental de Sergipe (GEPEASE-UFS), ao Projeto Sala Verde na UFS, ao Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental, Diversidade e Sustentabilidade (GEPEADS-UFRRJ) e ao Grupo de Estudos em Educação Científica (GEPEC-UFS), atuando nas áreas de Educação Ambiental, Formação de Professores, Metodologias Participativas, Metodologias para o Ensino de Ciências e Biologia. É professora do ensino superior efetiva do Departamento de Biologia da UFS e membro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED) - UFS.

  • Monica Andrade Modesto, Universidade Federal de Sergipe

    Pedagoga. Mestra e Doutora em Educação. Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe - Campus Prof. Alberto Carvalho. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental de Sergipe (GEPEASE/CNPq).

  • Mariana Reis Fonseca, Universidade Federal de Sergipe

    Professora de Ciências, Biologia e Educadora Ambiental. Mestranda em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental de Sergipe (GEPEASE/CNPq).

  • Hevely Catharine dos Anjos Santos, Universidade Federal de Sergipe

    Bióloga Licenciada pela Universidade Federal de Sergipe. Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental de Sergipe (GEPEASE/CNPq).

Published

2021-12-10

How to Cite

O NÃO LUGAR DA FORMAÇÃO AMBIENTAL NA EDUCAÇÃO BÁSICA: REFLEXÕES À LUZ DA BNCC E DA BNC-FORMAÇÃO. (2021). Educação Em Revista , 37(1). https://periodicos-des.cecom.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26552

Similar Articles

1-10 of 808

You may also start an advanced similarity search for this article.