Luiz de Miranda
A Resistance Lyric
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-2096.2022.35371Keywords:
Luiz de Miranda, Solidão provisória, Derrida, ResistanceAbstract
The article aims at analyzing the book Solidão provisória by the Brazilian poet Luiz de Miranda based on its context of production, the decade of 1970, and showing in what way his poetry could create a resistance strategy that would make this
book, in some of its parts, closer to the thinking of the Algerian philosopher Jacques Derrida. This approach is mainly due to the acceptance of reality within the literary discourse, enabling a dynamic that connects production to the notion of “unconditional hospitality”, proposed by Derrida. All this associated with the work with language, which places the author among the category of mediating poets, reconciling social engagement with aesthetic content.
References
AGAMBEN, Giorgio. Estado de exceção. Tradução de Iraci D. Poleti. São Paulo: Boiempo, 2004.
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? In: AGAMBEN, Giorgio. O que é contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009. p. 55-73.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. 3. ed. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 222-232.
BERNARDO, Fernanda. A ética da hospitalidade, segundo J. Derrida, ou o porvir do cosmopolitismo por vir, a propósito das cidades-refúgio, re-inventar a cidadania (II). Revista Filosófica de Coimbra, Coimbra, v. 11, n. 22, p. 421-446, 2002.
BERNARDO, Fernanda. Mal de hospitalidade. In: NASCIMENTO, Evandro. (Org.). Jacques Derrida: pensar a desconstrução. São Paulo: Estação Liberdade, 2005. p. 173-206.
CAILLOIS, Roger. A guerra e o sagrado. In: CALLOIS, Roger. O homem e o sagrado. Lisboa: 70, 1988.
CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. 7. ed. São Paulo: Nacional, 1985.
DERRIDA, Jacques. Anne Dufourmantelle convida Jacques Derrida a falar Da Hospitalidade. Tradução de Antônio Romane. São Paulo: Escuta, 2003.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Tradução de Cláudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
FELIPE, Francisco Heraldo Bezrra. A poesia na ditadura militar: como escrever quando tudo é proibido? Cadernos do Congresso Nacional de Linguística e Filosofia, Rio de Janeiro, v. 15, n. 5, p. 1379-1387, 2011.
FLUSSER, Vilém. A natureza brasileira. In: FLUSSER, V. Bodenlos: uma autobiografia filosófica. São Paulo: Annablume, 2007. p. 55-65.
GREEN, James. Naylon. Apesar de vocês: a oposição à ditadura brasileira nos Estados Unidos, 1964-1985. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
HAMBURGUER, Käte. O gênero lírico. In: HAMBURGUER, K. A lógica da criação literária. Tradução de Margot P. Malnic. São Paulo: Perspectiva, 1986. p. 167-209.
JABLONSKI, Eduardo. Luiz de Miranda: o senhor da palavra. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.
MIRANDA, Luiz de. Poesia reunida (1967-1992). Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1992. p. 309-370.
SAID. Edward. Reflexões sobre o exílio e outros ensaios. Tradução de Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Marcelo Pereira Machado (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).