Teaching work, digital technologies and health defense

Inequalities in public education in the context of a health crisis

Authors

  • Katia Reis de Souza Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)
  • Gideon Borges dos Santos Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)
  • Andréa Maria dos Santos Rodrigues Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)
  • Eliana Guimarães Felix Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)
  • Luciana Gomes Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)
  • Alzira Mitz Bernardes Guarany Universidade Federal do  Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Luisa Maiola Araújo Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)
  • Sylvia Rosário Dias Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.45948

Keywords:

Teacher’s health, Public education, Digital technologies

Abstract

The main aim of this article is to problematize remote teaching work in the context of basic education at public schools in Rio de Janeiro, during the pandemic, with a focus on the expansion of social inequalities, the precarious of teaching work and new forms of resistance for collective defense of health. This is a qualitative and participatory social research, carried out in partnership with the Union of Education Professionals of Rio de Janeiro, in the Macaé region. The parameters of the Expanded Research Community were adopted as a study strategy, which was adapted for the virtual environment. As for data analysis, the thematic content analysis technique was used, constituting six main themes of interpretation: inequalities in teaching work; social inequities among students; gender inequalities; differences in the sense of work with use of technologies; intersections from work with health; defense of health and the right to disconnect from work. It was found that inequalities have different nuances in a discouraging scenario, marked by exclusion and illness at work in schools, while new collective resistances in the face of these adversities are created.

Author Biographies

  • Katia Reis de Souza, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)

    Doutorado em saúde pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP/FIOCRUZ); mestrado em educação e saúde (NUTES/UFRJ). Pesquisadora do Centro de Estudos da Saúde do Trabalhador e Ecologia Humana (CESTEH/ENSP/FIOCRUZ).

  • Gideon Borges dos Santos, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)

    Doutorado em políticas públicas e Formação Humana pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ); mestrado em educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pesquisador do Centro de Estudos da Saúde do Trabalhador e Ecologia Humana (CESTEH/ENSP/FIOCRUZ).

  • Andréa Maria dos Santos Rodrigues, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)

    Pós-Doutorado pela Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ); doutorado em saúde pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP/FIOCRUZ); mestre em Ciências do cuidado em saúde pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

  • Eliana Guimarães Felix, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)

    Doutoranda em saúde pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP/FIOCRUZ); mestrado em saúde pública pela ENSP (FIOCRUZ). Pesquisadora do CESTEH (ENSP/FIOCRUZ).

  • Luciana Gomes, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)

    Pós-Doutorado em saúde pública pela Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ); doutorado em saúde pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP/FIOCRUZ); mestre em saúde pública pela ENSP (FIOCRUZ). Pesquisadora do Centro de Estudos da Saúde do Trabalhador e Ecologia Humana (CESTEH/ENSP/FIOCRUZ).

  • Alzira Mitz Bernardes Guarany, Universidade Federal do  Rio de Janeiro (UFRJ)

    Pós-doutoranda em saúde pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP/FIOCRUZ); Doutora em serviço social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (ESS/UFRJ); mestrado em serviço social (ESS/UFRJ). Docente da Escola de serviço social da Universidade Federal do  Rio de Janeiro (UFRJ).

  • Luisa Maiola Araújo, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)

    Mestranda em saúde pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP/FIOCRUZ) e especialista em saúde do trabalhador (residência) pela ENSP (FIOCRUZ).

  • Sylvia Rosário Dias, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz)

    Mestranda em saúde pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP/FIOCRUZ) e especialista em direito humanos e saúde pela ENSP (FIOCRUZ).

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Published

2023-10-19

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Section

ARTIGOS

How to Cite

Teaching work, digital technologies and health defense: Inequalities in public education in the context of a health crisis. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 32, n. 2, p. 144–161, 2023. DOI: 10.35699/2238-037X.2023.45948. Disponível em: https://periodicos-des.cecom.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/45948. Acesso em: 7 oct. 2025.

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