The meanings of work in the voices of workers/students of the youth and adult education – EJA
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2024.43919Keywords:
Education, EJA, Meanings of work, WorkAbstract
This article aims to understand the meanings attributed to work by the workers/students (TEs) of Youth and Adult Education (EJA). Through qualitative research, we conducted a semi-structured interview with seven workers/students enrolled in the 1st and 2nd segments of EJA in a public school in Santa Maria – DF. Based on the proposal of the meaning cores formulated by Aguiar, Soares and Machado (2015), and Aguiar and Ozella (2013), four meaning cores were constructed from the participants' reports. The synthesis of our analysis allowed us to infer: i. That the construction of meanings is mediated by the centrality of work in the ways of living and surviving, ii. The subjects of EJA carry relevant social marks in the processes of subjectivation of the worker-being in accordance with the social meanings valued from capitalist sociability, iii. Meanings that form them from the social experiences and knowledge learned at work emerged, configuring the ways of existing and resisting in the world.
References
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2018.
ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
ARROYO, Miguel. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito à vida justa. Petrópolis: Vozes, 2017.
ARROYO, Miguel. Balanço da EJA: o que mudou nos modos de vida dos jovens-adultos populares? Revista de Educação de Jovens e Adultos, v. 1, n. 0, p. 1-108, ago. 2007.
BARATO, Jarbas Novelino. Conhecimento, trabalho e obra: uma proposta metodológica para a educação profissional. Boletim Técnico do Senac: a R. Educ. Prof., Rio de Janeiro, v. 34, n. 3, set./dez. 2008. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/262. Acesso em: 12 nov.2022.
COSTA, Cláudia Borges. Trabalho nas cadeias de produção global trajetória educativo-laboral de trabalhadoras em confecções de Goiânia – GO. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília/UNB, 2015. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/19423. Acesso em: 16 nov. 2022.
FREITAS, Maria Tereza de Assunção. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 21-39, julho/ 2002.
GOETTERT, Jones Dari. Aos “Vadios”, o trabalho: considerações sobre o trabalho e a vadiagem no Brasil. Revista Formação, Edição Especial, n. 13, v. 2, 2002. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/formacao/article/view/628/642. Acesso em: 16 nov. 2022.
IANNI, Otávio. Dialética e capitalismo. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1988. Disponível em: https://marxismo21.org/octavio-ianni/. Acesso em: 10 nov. 2022.
LEONTIEV, Aleksei Nikoláievitch (1903-1979). Atividade. Consciência. Personalidade. Tradução de Priscila Marques. Bauru, SP: Mireveja, 2021.
RUMMERT, Sonia Maria; ALGEBAILE, Eveline; VENTURA, Jaqueline. Educação da classe trabalhadora brasileira: expressão do desenvolvimento desigual e combinado. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 54, jul/set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/7mWLQpZwNVfML7wyt6zjQ6R/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 nov. 2022.
VENTURA, Jaqueline P. Educação, socioeducação e escolarização. In: MENDES, Claudia Lúcia; JULIÃO, Elionaldo; VERGÍLIO, Soraya (Org.). A relação entre os sentidos do trabalho e a Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores. Rio de Janeiro: Degase, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Trabalho & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.