Health Education in Agricultural Defense

links with Professional and Technological Education and Popular Health Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2021.26016

Keywords:

Professional and Technological Education, Popular Health Education, Health Education in Agricultural Defense

Abstract

This article aims to establish a dialogue between the conceptual bases of Professional and Technological Education (PTE), mainly referring to Work as an Educational Principle and Integral Human Formation, and the field of Popular Health Education, highlighting the points of intersection between the two theoretical fields, in order to observe its developments for Health Education in Agricultural Defense. It derives from a qualitative exploratory research with theoretical input from authors such as Saviani (2007), Ciavatta (2014), Gramsci (2001) Frigotto (2009), Moura, Lima Filho e Silva (2015) and Kuenzer (1989), in the field of PTE, and Freire (1987, 1996), Pimont (1977), Silva et al (2010), Vasconcelos (2004), Pedrosa (2007), Stotz, David and Un (2005) and Amaral et al (2014), in Popular Health Education. Through a survey carried out in the SISLEGIS legislation system of the Ministry of Agriculture, Livestock and Supply (MAPA), it is observed how Health Education in Agricultural Defense is approached in an incipient way by the federal institution and what contributions Work as a Educational Principle, Integral Human Formation and Popular Health Education can bring to this branch of Health Education.

Author Biographies

  • Elaine dos Santos Pinto, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT), IFRS – Campus Porto Alegre. Graduanda em Saúde Coletiva na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bacharel em Jornalismo pela Universidade Federal Fluminense. Jornalista na Secretaria da Agricultura, Pecuária e Desenvolvimento Rural do Rio Grande do Sul.

  • Aline Grunewald Nichele, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Porto Alegre

    Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Porto Alegre.

References

AMARAL, Maria Carmélia Sales do; PONTES, Andrezza Graziella Veríssimo; SILVA, Jennifer do Vale e. O ensino de Educação Popular em Saúde para o SUS: experiência de articulação entre graduandos de enfermagem e Agentes Comunitários de Saúde. Interface (Botucatu), v. 18, supl. 2, p.1547-1558, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/icse/v18s2/1807-5762-icse-18-s2-1547.pdf. Acesso em: 24 set. 2020.

BRASIL. Decreto nº 5.741, de 30 de março de 2006. Regulamenta os arts. 27-A, 28-A e 29-A da Lei no 8.171, de 17 de janeiro de 1991, organiza o Sistema Unificado de Atenção à Sanidade Agropecuária, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Decreto/D5741.htm. Acesso em 28 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Gabinete do Ministro. Instrução Normativa nº 28, de 15 de maio de 2008. Institui o Programa Nacional de Educação Sanitária em Defesa Agropecuária. Disponível em: http://www2.agricultura.rs.gov.br/uploads/126936810822.03_INSTRUCAO_NORMATIVA_-No_28_ed_sanit.doc. Acesso em: 28 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Secretaria de Defesa Agropecuária. Programa Nacional de Erradicação da Febre Aftosa – PNEFA – Plano Estratégico 2017 – 2026. Disponível em: http://www.agricultura.gov.br/assuntos/sanidade-animal-e-vegetal/saude-animal/programas-de-saude-animal/febre-aftosa/vacinacao/PNEFA_Plano_Estratgico_2017_2026verso2017pt.pdf. Acesso em 13 jan. 2020.

CIAVATTA, Maria. O ensino integrado, a politecnia e a educação omnilateral: por que lutamos? Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 23, n. 1, p. 187–205, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br-/index.php/trabedu/article/view/9303. Acesso em: 1 abr. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A polissemia da categoria trabalho e a batalha das ideias nas sociedades de classe. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 168–194, 2009.

GIOVANNINI, Izabel Cristina Cardoso; SGUAREZI, Cleonice Natália; SILVA, Jairo da Costa e. Educação Sanitária em Defesa Agropecuária. São Paulo, [s.d.]. Disponível em: http://www.agricultura.gov.br/assuntos/sustentabilidade/cesesp/publicacoes/artigos/artigo-es-apm-3.pdf. Acesso em: 12 jan. 2020.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, volume 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

KUENZER, Acácia Zeneida. O trabalho como princípio educativo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 68, p. 21–28, 1989. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1118/1123. Acesso em: 18 nov. 2019.

MOURA, Dante Henrique; LIMA FILHO, Domingos Leite; SILVA, Mônica Ribeiro. Politecnia e formação integrada: confrontos conceituais, projetos políticos e contradições históricas da educação brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 63, p. 1057–1080, 2015. Disponível em:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-24782015000401057&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 1 abr. 2020.

PEDROSA, José Ivo dos Santos. Educação Popular em Saúde e Gestão Participativa no Sistema Único de Saúde. Revista de APS, Juiz de Fora, v. 11, n. 3, p. 303-313, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/download/14271/7721. Acesso em: 24 set. 2020.

PIMONT, Rosa Pavone. A Educação em saúde: conceitos, definições e objetivos. Boletin de la Oficina Sanitária Panamericana, Washington, v. 82, n. 1, p. 14–22, 1977. Disponível em: http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/17514/v82n1p14.pdf?sequence=1. Acesso em: 26 nov. 2019.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto nº 53.403, de 16 de janeiro de 2017. Aprova o Regimento Interno da Secretaria da Agricultura, Pecuária e Irrigação. Disponível em: https://www.agricultura-admin.rs.gov.br/upload/arquivos/201805/23092425-regimento-interno-seapi.pdf. Acesso em: 12 jan. 2020.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152–180, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf. Acesso em: 03 nov. 2019.

SILVA, Cristiane Maria da Costa et al. Educação em saúde: Uma reflexão histórica de suas práticas. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, n. 5, p. 2539–2550, 2010.

STOTZ, Eduardo Navarro; DAVID, Helena Maria Scherlowski Leal; UN, Julio Alberto Wong. Educação popular e saúde: trajetória, expressões e desafios de um movimento social. Revista APS, Juiz de Fora, v. 8, n. 1, p. 49-60, 2005. Disponível em: https://www.ufjf.br/nates/files/2009/12/EducacaoPopular.pdf. Acesso em: 24 set. 2020.

VASCONCELOS, Eymard Mourão. Educação popular: de uma prática alternativa a uma estratégia de gestão participativa das políticas de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 67-83, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/physis/v14n1/v14n1a05.pdf. Acesso em: 24 set. 2020.

Published

2021-09-20

Issue

Section

ARTIGOS

How to Cite

Health Education in Agricultural Defense: links with Professional and Technological Education and Popular Health Education. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 30, n. 2, p. 69–80, 2021. DOI: 10.35699/2238-037X.2021.26016. Disponível em: https://periodicos-des.cecom.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/26016. Acesso em: 7 oct. 2025.

Similar Articles

1-10 of 469

You may also start an advanced similarity search for this article.