Teaching profession in Latin America
citizenship, public policies in education and identity of History professors
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.12245Keywords:
Latin America, Teaching identity, Public PoliciesAbstract
This paper aims to relate the identity elements of a group of History teachers who work with basic education in Belo Horizonte relating to the constitution of the identity in Latin America, its general aspects and policies of education in the region. It was investigated about the teacher's professional identity in order to correlate the themes present in the text with the report of teaching professionals who work in basic education schools in the metropolitan area of Belo Horizonte, Minas Gerais. To do this, as a method for the investigation, a questionnaire was applied, with closed and open questions, requesting information of personal data and perceptions about the teaching activity. It was noticed that the teacher of History of Basic Education is shaping their identity and, during the stabilization phase of Huberman (1995), teachers are already more aware of their attributions and contributions to society, even perceiving the movement of public policies that deprofissionalize their role and make them rethink, several times, about future expectations and projections. There were also major problems in the educational area and in the relation of the teachers with the public educational policies implemented in the last decades. Thus, the teaching condition at the beginning of the 21st century is heterogeneous, unequal, in line with the changes in the labor field of the capitalist world and tangled by elements that interfere in the quality of life of the teachers.
References
CASTILLO, Raúl Ramirez. Reelaborar la identidad docente para formar en competencias. México, Itaca, 2014.
FANFANI, Emílio Tenti. La escuela y la cuestión social: ensayos de sociologia de la educación. Buenos Aires: Siglo XIX, Primera Edición, 2007. Cap.1
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Maria Eliza Dalmazo de Afonso. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO-MEC, 2011.
GATTI, Bernadete Angelina. Reconhecimento social e as políticas de carreira docente na educação básica. Cadernos de pesquisa. v. 42, n. 145, p. 88-111, jan./abr. 2012
GUIMARAES, Selva Fonseca. Formação de professores de História: reflexões sobre um campo de pesquisa (1987 – 2009). Cadernos de História da Educação – v.11, n. 1 – jan./jun. 2012. p. 285 – 303.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida professional dos professores. In: NÓVOA, António. (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995, p. 31-61.
MARCELO García, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Revista Brasileira sobre formação de Professores. v. 01, n. 01, p. 109-131, agosto, 2009.
MIRANDA, Marília Gouvea de. Novo Paradigma de conhecimento e politicas educacionais na América Latina. Caderno de Pesquisa, n. 100, p. 37-48, mar. 1997.
MONTEIRO, Ana Maria Ferreira da Costa. Professores de História: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2010. (2 ed).
MONTEIRO, Gabriela Alves. Estudo sobre o bem-estar/mal-estar docente na perspectiva dos professores de História da Educação Básica. Revista Vozes, Pretérito & Devir, Piauí, v. VII, n. 1, p. 268-285, 2017. Disponível em: http://revistavozes.uespi.br/ojs/index.php/revistavozes/article/view/160/178. Acesso em: 28 jun. 2018.
NÓVOA, António. (org.). Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1999. (2ª ed.).
OLIVEIRA, Dalila. Andrade. Educação básica: gestão do trabalho e da pobreza. 2° ed. Petrópolis: Vozes, 2010, p. 210-269.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Nova gestão pública e governos democrático-populares: contradições entre a busca da eficiência e a ampliação do direito à educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, nº. 132, p. 625-646, jul.-set., p. 2015 625.
PRYJMA, Leila Cleuri. de. Ser professor: representações sociais de professores. 143 f. Tese (doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologias, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente. 2016.
PUIGGRÓS, Adriana. Las alternativas cambian con el tiempo. In: PUIGGRÓS, Adriana. De Simón Rodríguez à Paulo Freire: educación para la integración iberoamericana. Buenos Aires: Colihue, 2010, p.7-37.
SORJ, Bernardo, MARTUCCELLI, Danilo. A nação e os desafios da identidade. In: SORJ, Bernardo, MARTUCCELLI, Danilo. O desafio latino-americano coesão social e democracia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008, pp. 242-262.