Alternative Bias for Understanding the World? An Analysis of the Perception of Undergraduate Students in Biological Sciences About
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2024u321341Keywords:
scientific negationism, Pseudoscience, pre-service teacherAbstract
Pseudoscience is able to deceive even the most skeptical individuals due to its tactic of mimicking the processes of science, from simulating a methodology and a scientific language, to inducing a rationality. Therefore, considering this trick of pseudoscience, this study aimed to analyze the perception of undergraduate students in Biological Sciences about the general characteristics of pseudoscience, since these students are in the process of training and may act to combat the anti-science front. To achieve our goal, we applied a questionnaire of agreement with a Likert-type scale, and its results were analyzed from the average ranking of the answers obtained. In total, 56 undergraduates and 32 undergraduates participated. The results of the research show that students do not differentiate scientific denialism from pseudoscience and remain in a field of neutrality when dealing with the criterion of falsifiability proposed Popper (1959) to characterize the Sciences.
References
Baima, C. (2020, 17 de julho). O planalto do fracasso é o fracasso do Planalto na COVID-19.Revista Eletrônica Instituto Questão de Ciência. https://www.revistaquestaodeciencia.com.br/artigo/2020/07/23/o-planalto-do-fracasso-e-o-fracasso-do-planalto-na-covid-19
Bolsonaro mente sobre Amazônia para investidores de Dubai — CartaExpressa. (2021, 15 de novembro). Carta Capital. https://www.cartacapital.com.br/cartaexpressa/bolsonaro-mente-sobre-amazonia-para-investidores-de-dubai/
Borges, J. E. (2019). O que é a pós-verdade?: Elementos para uma crítica do conceito. Brazilian Journalism Research, 15(3), 524–545. https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1189
Bunge, M. (2017). O Realismo Científico de Mario Bunge. Revista de Filosofia Aurora, 29(46), 353–361.
Castro, R. F. (2015). O negacionismo do holocausto: pseudo-história e história pública. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, 22(2), 5–12. https://doi.org/10.20396/resgate.v22i28.8645773
Cervo, A. L., & Bervian, P. A. (2007). Metodologia Científica (5ª ed.). Prentice Hall.
Chalmers, A. F. (1993). O que é ciência afinal? (R. Fiker, Trad.). Brasiliense.
Pérez, D. G., Montoro, I. F., Alís, J. C., Cachapu, A., & Praia, J. (2001). Para uma Imagem não Deformada do Trabalho Científico. Ciência & Educação (Bauru), 7(2), 125–153. https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000200001
Feyerabend, P. K. (1989). Contra o método (Vol. 3). Francisco Alves.
Forato, T. C. M. (2019). História e Natureza das Ciências: Elementos Implementados na Formação de Professores. In A. P. B. Silva, & B. A. Moura (eds.), Objetivos humanísticos, conteúdos científicos: contribuições da história e da filosofia da Ciência para o ensino de Ciências (pp. 227–263). EDUEPB.
Gomes, S. F., Penna, J. C. B. D. O., & Arroio, A. (2020). Fake news científicas: percepção, persuasão e letramento. Ciência & Educação (Bauru), 26, e20018, 1–13. https://doi.org/10.1590/1516-731320200018
Knobel, M. (2008). Ciência e pseudociência. Física na Escola, 9(1), 6–9. http://www.sbfisica.org.br/fne/Vol9/Num1/pseudociencia.pdf
Kuhn, T. (1978). Revoluções Científicas. Perspectiva.
Leal, H. M. (2023). Paul Feyerabend: Contextualização, Pluralidade, Relativismo E Realismo Na Ciência. Revista Instante, 5(2), 175–190. https://doi.org/10.29327/2194248.5.2-9
Livro revela que Trump minimizou intencionalmente gravidade da pandemia. (2020, 9 de setembro). Folha de S.Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/mundo/2020/09/trump-admite-que-minimizou-intencionalmente-a-gravidade-da-pandemia.shtml
Longino, H. E. (1990). Science as social knowledge: Values and objectivity in scientific inquiry. Princeton university press.
Martins, A. F. P. (2007). História e filosofia da ciência no ensino: há muitas pedras nesse caminho. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 24(1), 112–131. https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6056
Ministério da Educação (2001). Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf
Ministério da Educação (2020). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=153571-pcp014-20&category_slug=agosto-2020-pdf&Itemid=30192
O escândalo da pseudociência na universidade pública. (2019, 17 de fevereiro). Revista Questão de Ciência. https://www.revistaquestaodeciencia.com.br/editorial/2019/02/17/o-escandalo-da-pseudociencia-na-universidade-publica
Orsi, C. (2018, 22 de novembro). Pseudociência: isso existe?. Revista Eletrônica Instituto Questão de Ciência. https://www.revistaquestaodeciencia.com.br/questao-de-fato/2018/11/18/pseudociencia-isso-existe
Orsi, C, & Pasternak, N. (2020). Ciência no cotidiano: Viva a razão. Abaixo a ignorância!. Editora Contexto.
Pilati, R. (2018). Ciência e pseudociência: por que acreditamos naquilo em que queremos acreditar. Editora Contexto.
Popper, K. R. (1959). A Lógica da Pesquisa Científica (L. Hegenberg & O. S. da Mota, Trad.). Editora Cultrix.
Pseudociência: isso existe? (2018, 22 de novembro). Revista Questão de Ciência. https://www.revistaquestaodeciencia.com.br/questao-de-fato/2018/11/18/pseudociencia-isso-existe
Reis, W. P. (2005). A pseudociência nas universidades brasileiras. In Conferência Iberoamericana sobre Pensamento Crítico (Vol. 1).
Ricardo Salles se reunirá com instituto que nega aquecimento global — Política. (2019, 12 de setembro). CartaCapital. https://www.cartacapital.com.br/politica/ricardo-salles-se-reunira-com-instituto-que-nega-aquecimento-global/
Sagan, C. (1996). O mundo assombrado pelos demônios: a ciência vista como uma vela no escuro. Editora Companhia das Letras.
Saraiva, L. J., & Faria, J. D. (2–7 de setembro, 2019). A Ciência e a Mídia: A propagação de Fake News e sua relação com o movimento anti-vacina no Brasil. 42º Congresso Brasileiro De Ciências Da Comunicação, Belém, Pará.
Souto, J. (2022, 23 de agosto). Estudos como “reiki por celular” podem desmoralizar instituições. Revista Questão de Ciência. https://revistaquestaodeciencia.com.br/artigo/2022/08/23/estudos-como-reiki-por-celular-podem-desmoralizar-instituicoes
Trujillo, F. (1974). Metodologia da ciência (2ª ed.). Kennedy.
Yamashita, M. (2022, 23 de agosto). “Pluralidade” não justifica promoção de pseudociência com dinheiro público. Revista Eletrônica Instituto Questão de Ciência. https://www.revistaquestaodeciencia.com.br/artigo/2022/08/23/pluralidade-nao-justifica-promocao-de-pseudociencia-com-dinheiro-publico
Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Penso Editora.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Matheus Lau Damasceno, Luciana Sedano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.